آخرین مطالب

یکشنبه 17 اسفند 1393
17:05


کنترل هیجانات


بیشتر مردم در زندگیشان هیجانات شدید و غیر قابل کنترل را تجربه کرده‌اند و در چنین مواقعی ، شخص بسیار مایل است شدت خشم ، غم، اضطراب و ناامیدی تحت کنترل او باشد. ممکن است شدت هیجانات بر رفتار و طرز برخورد فرد به گونه‌ای تاثیر بگذارد که موجب رنجش و ناراحتی خود و اطرافیانش شود. در چنین لحظاتی چگونه می‌توان این هیجانات را تحت کنترل در آورد؟



هیجانات، انرژی های مثبت یا انرژی های منفی هستند که خواسته و ناخواسته بر زندگی تاثیر می گذارند اما کارشناسان می گویند با ورزش و گفتگو می توان بر هیجان غلبه کرد.


به طور کلی از دید صاحب نظران علوم رفتاری، پرخاشگری(انرژی منفی) ریشه در ذات و فطرت انسان دارد که این هیجانات به تدریج در شخص متراکم می شود و به صورت یک نیروی نهفته و دارای حالت هیدرولیکی در می آید که فشرده شده و سرانجام نیاز به تخلیه پیدا می کند.

این هیجانات که خواسته و ناخواسته در ظرف وجود ما متراکم می شوند باید به شکل مطلوب و صحیح تخلیه شوند.

انتخاب ورزش به عنوان تخلیه کننده این ظرف پر مطمئنا جنبه ی سازندگی خواهد داشت در غیر این صورت جز تخریب روحی و جسمی چیزی را برای ما در بر نخواهد داشت و اعمالی از قبیل قتل، ضرب و شتم، تخریب و نظایر آن را ایجاد می کنند.که بسیاری ازافرادی که دست به خودآزاری و دیگر آزاری می زنند اگر پرونده های آن ها بررسی شود ورزش و تحرک جایی در زندگی آنان ندارد.

زندگی سالم همراه با ورزش منظم باعث طول عمر بیشتر سلول‌ها می‌شود و از اثرات مخرب استرس جلوگیری می‌کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطالعات جدیدی که در دانشگاه سانفرانسیسکو انجام شده است نشان می‌دهد تغذیه سالم، ورزش و خواب مناسب می‌تواند اثرات منفی استرس را از بین ببرد و از پیر شدن سلول‌ها جلوگیری کند.

انجام ورزش و فعالیت‌هایی مانند یوگا می‌تواند اضطراب ناشی از محیط و اجتماع را کاهش دهد.

ورزش و فعالیت‌های ریلکس کنند، مانند یوگا می‌توانند تاثیر مثبتی بر اختلالات اجتماعی و اضطراب ناشی از آن بگذرد. ورزش و ریکلسیشن احساس افراد را نسبت به دنیای اطراف تغییر می‌دهد .بنابراین محیط کمتر آنها را آزار می‌دهد.


محققان در بررسی‌های خود دریافتند افرادی که پیاده روی آرام یا سریع انجام می‌دهد و ورزش‌های تنفسی همچون یوگا در زندگی آنها جای دارد کمتر تحت تاثیر اضطراب اجتماعی قرار می‌گیرند. افراد مضطرب غالبا بیشتر بر روی مسائل مضطرب کننده در محیط اطراف تمرکز می‌کنند. محققان معتقدند که این مساله باعث تشدید اضطراب آنها می‌شود.

این هیجانات مثبت و منفی (پرخاشگری) از کودکی در انسان وجود دارد، و اینکه وی هرگز نمی تواند مانع از ورود انرژی به بدنش شود.

و راه برای تخلیه ی این ظرف وجود دارد؛ اول صحبت در مورد انرژی های مثبت و منفی که در لحظه های مختلف زندگی رخ داده و ما را نگران یا شاد ساخته با کسی که مورد اعتماد ما است.

راه دوم ورزش است که از لحاظ روحی و جسمی می توانیم خود را به آرامش نسبی برسانیم و مغز را در کنترل و پاسخ دهی مناسب به هیجانات منفی و مثبت راهبری کنیم. بنابراین ورزش و گفت و گو بهترین راه برای تخلیه ی هیجانات منفی این ظرف به خصوص حس پرخاشگری می باشد و بی تحرکی و نداشتن کسی برای شنیدن صحبت ها باعث متراکم شدن انرژی های مثبت و منفی می شود و در نتیجه اختلالات شخصیتی و رفتاری را به وجود می آورد.






ادامه دارد.

 منابع:

http://ifsm.ir

http://sportspsychology.blogfa.com

http://www.isna.ir

sportmedicine.ir

http://www.beytoote.com

سايت انجمن درمانگران ايران- http://www.iranhealers.com

http://www.shahrevarzesh.ir

http://www.elmevarzesh.com

 

پایگاه ارتباطی:ahaad4@ahaad.ir

 

مؤید و پیروز باشید.






نام:
ايميل: