آخرین مطالب

یکشنبه 8 دی 1392
12:30


از خود تا خدا - جلسه هشتم


 * همون طور كه امام(ره) فرمودند: عالم محضر خداست.

یعنی تحت مراقبت دائم هستیم. همیشه این آیه قرآن رو به یاد داشته باشید كه یك واو

نمی گوییم مگر اینكه دو فرشته بالای سرمون اون رو می نویسند و باید حسابش رو پس بدیم.

اگر انسان كسی رو مراقب خودش ببینه خودش رو جمع و جور می كنه.

* دین یعنی خدا را دیدن یعنی احساس اینكه تحت مراقبت هستی.



از خود تا خدا - جلسه هشتم

یا لطیف
سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد
1384
موضوع : از خود تا خدا (قسمت هشتم)

در جلسه قبل آیه آخر سوره حشر رو شرح دادیم ، كه مورد سفارش حضرت امام (ره) و خیلی از بزرگان هست و به این قسمت از آیه ” وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ ” رسیدیم . گفتیم كه غَد به معنای فردا و نزدیك بودن مرگ است و نكره استعمال شدن اون هم اهمیت زیاد اون رو نشون می ده . ” وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قدمَت لِغد” یعنی هر كس خودش ببیند برای فردا چه چیز آماده كرده است .

تا می گی چه خبر ؟ برای فردات چه چیزی آماده كردی ؟ جواب می ده : خدا كریمه ! امام حسین (ع) رو دارم ، حضرت عباس (ع) رو دارم ، مادرم مهربونه و . . .

بابا ! اول بگو ببینم خودت چكاره ای ، وقتی از خودت گفتی ، بعد سراغ اونها برو . متن روایت می فرماید : آنهایی كه در آخرت شفاعت می شوند در دنیا هم شفاعت شده اند . اصلاً ما شفاعت اخروی به اون معنایی كه بعضی ها عقیده دارند ، نداریم . شفاعت دنیایی هم شامل كسانی می شه كه خودشون در مسیر هدایت قرار گرفتند . قرآن هم می فرماید : ” وَلْتَنْظُرْ نَفسٌ ” اول به خودت نگاه كن ! از خودت بگو  .

تعریف می كنند آیت الله العظمی اراكی در روزهای آخری كه می خواست از دنیا بره ، روی ویلچر نشسته بود ، دیدند  صورت و محاسنشون غرق در اشكه و زیر لب یه چیزی رو زمزمه می كنه . رفتند جلو ببینند چی می گه ؟ دیدند می گه :

برگ عیشی به گور خویش فرست         كس نیارد ز پس تو پیش فرست

اولین چیزی كه خدا از تو توقع داره این هست كه ببینه خودت برای خودت و آخرتت چه كار كردی ؟ بعد دیگه حضرت علی (ع) و پیغمبر (ص) و امام حسین (ع) جایگاهشون مشخصه .

ادامه آیه ” وَاتَّقُوا اللهَ اِنَّ اللهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلون ” بعد از نگاه به خود ، تقوی رو داشته باش . تقوی یعنی خدا را دیدن . یعنی انسانی كه می خواد زندگی كنه خدا رو ببینه . به اندازه یك بچه 3 ، 4 ساله روی خدا حساب باز كن ! خیلی وقتها چون نمی بینیم فكر می كنیم خودمون هم دیده نمی شیم . مثلاً : فرض كنید ، طرف وارد اتاقی
می شه كه خلوت و خالیه و محیط برای گناه فراهمه . درها و پنجره ها رو می بنده ، پرده ها رو می كشه و شروع می كنه به گناه كردن . بعد یك باره اطراف و بالای سرش رو نگاه می كنه می بینه درها و پنجره ها بسته است اما سقف شیشه ایه و در و همسایه و تقی و نقی و قلی دارند اون رو می بینند ! شما فكر می كنید چه حالی به این فرد دست می ده ؟! این همون حالیه كه در روز قیامت به ما دست می ده . الان هم ما خودمون نمی بینیم ، فكر می كنیم كسی هم ما رو نمی بینه .

كسی كه با خیال راحت گناه می كنه و چشمهاش رو بسته غافل از این هست كه همین الان هم دیده می شه . كسی كه كبك وار ، سرش رو زیر برف كرده و گناه می كنه ، روز قیامت می فهمه كه چه خبره .

تقوی رو رعایت كنید . همون طور كه امام (ره) فرمودند : عالم محضر خداست . یعنی تحت مراقبت دائم هستیم . همیشه این آیه قرآن رو به یاد داشته باشید كه یك واو نمی گوییم مگر اینكه دو فرشته بالای سرمون اون رو می نویسند و باید حسابش رو پس بدیم . اگر انسان كسی رو مراقب خودش ببینه خودش رو جمع و جور می كنه .

اصلاً از یادم نمی ره ، زمانی كه بچه بودم ، توی مجلس یكی از اساتید نشسته بودم ، داشتند فیلمبرداری
می كردند ، وقتی استاد اومد بشینه به محض این كه دوربین فیلمبرداری رو دید ، خودش رو مرتب كرد ، بعد یه مرتبه گفت : فلانی ! ( به خودش ) ای كاش می دونستی یك دوربین فیلم برداری هست كه دائم داره از تو فیلم برداری می كنه و همیشه این طور ، خودت رو درست و مرتب می كردی . این دوربین كه 400 گرم آهنه . 

دین یعنی خدا را دیدن یعنی احساس اینكه تحت مراقبت هستی . تویی كه دیندار هستی ، دل و عطوفتت با خدا گره خورده طوری كه حتی یك لحظه چین به جبین معشوقت نمی تونی ببینی . امام صادق (ع) فرمودند : ” هل الدین الی الحب ” ؟ آیا دین چیزی جز دوست داشتن هست ؟ اگر حُب رو داشتی ، دین داری و اگر نداشتی ، بدون كه دین نداری .

+ پس تقوا یعنی :

1 ـ انسان مراقبت دائمی رو احساس كنه . 2 ـ انسان چشمش به در باشه ، به یاد مرگ باشه .

همراهی مرگ رو احساس كنه ، آرزوی رفتن داشته باشه . آدمی كه منتظره و چشمش به در هست ، مطمئناً خوب زندگی می كنه . وقتی در خانه پیغمبر (ص) رو زدند ، پیغمبر (ص) به فاطمه (س) فرمودند : بگذار بیاید داخل رفیقم است . حبیبم است و این یعنی همراهی با مرگ .

” وَلاتَكَونوا كَالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَاَنْساهُمْ اَنْفُسَهُمْ ” بعضی از افراد فكر می كنند خدا رو فراموش كردند غافل از اینكه اینها خودشون رو فراموش كردند .

+ انواع خود فراموشی :

1 ـ انسانی كه روزگارش رو با حیوانیت می گذرونه خودش رو فراموش می كنه . مثل آرایشهای غربی ، اونقدر به حیوانیت نزدیك شدند كه نمی تونند خودشون رو به قیافه آدم ببینند . انسانی هم كه به حیوانیت نزدیك می شه ، كسی نمی تونه اون رو جمع كنه ، از همه چیز انسانی فرار میكنه ، سعی می كنه با صدای خشن صحبت كنه طوری كه شما فكر می كنید یه حیوان داره حرف می زنه .

اگر شیطان انسان رو به دام حیوانیت بندازه ، هرچی جلوتر بره سیراب نمی شه . اگر گناه كنی و به احساس حیوانیت راضی بشی و پشیمون هم نباشی ، مطمئن باش كم كم در این مسیر پیش می ری تا حدی كه قیافه معمولی و انسانی خودت رو هم نمی تونی تحمل كنی .

یه وقت ، یكی از دوستان كه در مسائل بین المللی شهرت داره ، به من تماس گرفت و گفت : برو تو فلان سایت اینترنتی نگاه كن ، رفتم نگاه كردم ، خدا روز بد نیاره ! صحنه هایی دیدم كه حتی تا سه روز آب كه می خوردم بالا می آوردم ! انسانی مثل من و تو ، با لذت تمام می شینه و از مدفوع شخص مقابلش می خوره !! 

خدایا ! تو ما رو خلق كردی كه به تو برسیم ، چرا بعضی ها به چنین جایگاهی می رسند ؟! لعنت به حاكمانی كه به فكر چپاول ملتهاشون هستند و برای مردم شون دو كلمه انسانی صحبت نمی كنند . آدم محب ملائكه است ، ملائكه به او سجده كردند . وقتی خدا آدم رو خلق كرد ، به خودش تبارك ا... گفت . در انسان قدرتهایی هست كه گاهی یك شبه می تونه گناهانش رو پاك كنه و تمام اونها رو جبران كنه ، فطرت انسان خیلی قویه . فكر نكنید این افراد انسان نیستند ، اونها هم مثل من و شما انسانند اما ناآگاهند . یاد بگیرید كه با اونها فطری صحبت كنید . یك وقت می بینید شانه هاشون لرزید . در یك سایت اینترنتی وارد شدم جمعی مشغول چَت زدن بودند . تایپ كردم : بچه مشهد كسی اینجاست ؟ اسمی كه انتخاب كرده بودم معلوم نبود دختر هستم یا پسر . بعد چند نفر تایپ كردند ما بچه مشهدیم از روی آدرسها ، اونهایی كه واقعاً مشهدی بودند رو شناختم . یه نفر اصفهانی هم بود كه گیر داده بود . مشهد چه كار داری ؟ می خوام توی حرم امام رضا (ع) قرار بذارم ! دوباره گفتم یه زحمتی می كشی ؟ گفت : چیه ؟ گفتم : یه سلام به آقا كن . سلام داد . بعد گفت : ده سال بود كه این قدر قشنگ سلام  نداده بودم . اگه با بعضی ها فطری صحبت كنی حتماً به راه می یان . 

می فرماید : ” وَلاتَكَونوا كَالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَاَنْساهُمْ اَنْفُسَهُمْ ”  اینها خودشون رو فراموش كردند ، نه من رو !

از خودش بگو .

+ ما در برخورد با افراد دو راه داریم :

یك راه اینكه وقتی به شخصی رسیدیم زشتی هاش رو ببینیم و بهش بگیم و یك راه اینكه زیبائی هاش رو بیان كنیم و اونقدر زیبائی هاش رو قوی جلوه بدیم تا این زیبائی ها ، زشتیهاش رو بپوشونه . حضرت عیسی (ع) با عده ای از دوستانش از جایی رد شدند . خر مرده ای رو دیدند ، هر كدوم یه چیزی گفتند و شروع كردند به مسخره كردن . حضرت فرمودند : چه دندانهای زیبا و سفیدی داره !

زشتی ها و بدی ها رو پوشش بدید ، از همون ب بسم الله  ایراد مردم رو نگیرید . 

شخصی از شام به حضور امام حسن مجتبی (ع) در كوفه رسید و به ایشون ناسزا گفت . در روایت اومده كه به مادر ایشون هم ناسزا گفت ! در فقه اسلام این فرد باید اعدام می شد . اما امام (ع) جلو رفتند ، دست روی شانه او گذاشتند ، فرمودند : خسته ای ؟ این گرد و غبار چه چیزی هست روی بدنت ؟ خانه داری ؟ مسافری ؟ با این رفتار و برخورد شایسته امام (ع)  این فرد به جایی رسید كه در كربلا از یاران امام حسین (ع) شد و به شهادت رسید .

یاد بگیرید كه اینطور انسان بسازید . روی فطرت دست بگذارید . از این راه می تونید ارزشهای شخص رو  از این رو به اون رو كنید .  امام حسن (ع) با دل اون شخص بازی كرد .

2- فراموشی خود ، به فراموشی ارزشها می انجامد و معیارهای شخص ، معیارهای مجازی می شود ، معیارهای غیر واقعی . یعنی شخص اون معیارها و ارزشهای حقیقی رو نمی بینه . ممكنه یكی باشه كه وقتی توی خیابون می ره و چشمش به یك نامحرم می افته بعد كه میاد توی خونه ، به صورت خودش بزنه كه خاك بر سرت كنند ، دل فاطمه (س) رو با نگاه كردن به نامحرم خون كردی . اما همین شخص در روز 200 تا تهمت و دروغ می گه اصلاً هم ناراحت نمی شه . همین شخص برای امام حسین (ع) سفره می ده ، سینه می زنه ، گریه می كنه اصلاً رئیس هیأت هست . اما در 24 ساعت كه سه بار غذا می ده یك بار مثل مولایش علی (ع) بغضی در گلویش جمع
نمی شه . اصلاً به این فكر نیست كه ممكنه در این شهر دختری هم باشه و سر گرسنه به بالین بذاره . به خودش نمی گه : ای كاش می تونستم به اون دختر هم كمك كنم .

یا مثلاً اون بچه ای كه می خواد به هیأت بره . مادرش بهش می گه 2 تا نون بخر . می گه : من نمی تونم ! می خوام برم هیئت . فكر می كنید این بچه برای چی به هیأت می ره ؟ برای اینكه بهشت بخره ؟ غافل از اینكه كلید بهشت زیر پای مادرش هست .

این رو همیشه در نظر داشته باشید كه كلید بهشت زیر پای مادرتونه و كلید جهنم هم در چشمانتون . اگه یك بار به پدر و مادرت اخم كنی ، همه چی تمومه .

3-  انسانی كه خدا رو و در حقیقت خودش رو فراموش كرده ، استعدادها و ارزشهای خودش رو فراموش می كنه یادش می ره چقدر مهمه .

فقط تو خونه می شینه و می گه : آقای بهجت رو توی حرم دیدم ، نمی دونی چه نگاه نافذی داشت ! نمی دونی چه نورانیتی داشت ؟! بابا ! تو هم می تونی مثل اون باشی . اون هم یه روز مثل تو بوده ، انسان باید به دنبال الگو بره نه اینكه فدای الگو بشه . پیغمبر (ص) فرمود : من به جماعت ایرانی فخر می كنم ! قدر خودمون رو بدونیم . چقدر انسان بزرگ و باصفاست ، انسانیت ، خیلی كلمه جالبیه . كمی روی خودت فكر كن . دیدید وقتی كه عكس دوران كودكی خودمون رو می بینیم ، می گیم : یادش به خیر چقدر پاك بودیم ! هر كسی در دنیا غصه زندگیش رو بخوره ، باخته . هر انسانی بگه حیف دیروز اینطور بود ، باخته . مگر نه اینكه باید در معنویات جلو بریم ؟ پس چرا بشینیم و فقط غصه گذشته ها رو بخوریم ؟ كسانی كه دائم غصه گذشته رو می خورند خودشون رو فراموش می كنند . قدر خودشون رو نمی دونند . 

انسان منتظره به حج و زیارت بره ولی به هیچ یك احتیاج نداره . ” وَ قَبره فی قلوبه من والاه ” یعنی قبر ما در قلب شماست ، دست روی قلبت بذار و سلام بده .

دلتنگی هم دلیل بر كم آوردن نیست . ” ولاتكونوا كالذین نَسوا الله فَاَنْساهُمْ انفسهم اولئِكَ هُمُ الْفاسِقون ” اگر خودت رو فراموش كردی فاسق هستی . ” لایستوی اصحاب النار و اصحاب الجنه ، اصحابُ الجنه هم الفائزون ” زیاد برای مردم حسرت نخور چه جور زندگی می كنند و یا غصه نخور كاش اروپا بودم . انسان جوری خلق شده كه هیچ فضایی در دنیا اون رو ارضاء نمی كنه . در دنیا دنبال جایی نباش كه خوشت بیاد ، دلت به این دنیا خوش نباشه . اون افرادی هم كه در اروپا زندگی می كنند دلشون خوش نیست . خنده های ظاهری دارند ، اعصابشون خورده . اونها به جای خاصی نرسیدند ، اگر می خواید دلتون خوش باشه ، ” الا بذكر الله تطمئن القلوب ” همون جایی كه هستی باش ، با خدای خودت آشتی كن ، تمومه . دلت رو به خدا برسون ، این یعنی آرامش .

+ ما چند نمونه انسان داریم :

یه عده كسانی هستند كه صبح كه از خواب بلند می شن ، سرمیز می شینن و به طور كامل صبحانه شون رو می خورن ، تا بدنشون روی فرم باشه . خیلی به بدن خودشون می رسند و مواظبند كه به جسمشون آسیبی نرسه . خُب بابا ! تو كه طاقت دود اگزوز ماشین رو نداری به چه جرأتی با خدا مخالفت می كنی ؟! آیا جدی فكر می كنی نمی میری ؟ از كوچكترین دردهای دنیا در عذاب هستند و از كوچكترین دردهای دنیا در هم پیچیده می شن و تمام هم و غم شون ، خور و خواب و خشم و شهوته . نمی شه انسان هم به دنیا  و هم به خدا دل ببنده ؟ جسمت رو به دنیا ببند و دلت رو به خدا . چشمهات رو باز كن . تویی كه روزی دو بار ماشین می شوری ، لااقل روزی یك بار هم دل خودت رو بشور . خودت مهمتر از ماشینت هستی . در دنیا اومدی كه سود ببری و استفاده كنی . تویی كه سالی دوبار تزئینات خونه رو عوض می كنی ، سالی دوبار تزئینات دلت رو هم عوض كن . تو كه نوكر و بندة خونه نیستی . تویی كه سالی صدهزار بار برای مردم می میری ، سالی یك بار هم برای خودت بمیر . تویی كه سالی صدهزار بار به مردم می گی : دلم برات تنگ شده ، سالی یك بار به خودت بگو دلم برات تنگ شده ، دوستت دارم . كمی هم نوكر خودت باش ! به خاطر بچه هات خودت و خدات رو نفروش . اگر این كار رو كردی ، اون چنان ضرری می بینی كه در تمام عمرت نمی تونی جمعش كنی .

چند نفر از شما وصیت نامه نوشتید ؟ كسی كه چشمش به در باغ ملكوته نباید وصیت نامه اش آماده باشه ؟ وصیت نامه بنویسید . ماهی یك بار اون رو بررسی كنید . تا یه وقت كم و زیاد نباشه . كارهایی رو كه می تونی انجام بدی خودت توی دنیا انجام بده . اگر توی وصیت نامه بنویسی معلوم نیست انجام بشه . به بقیه دلخوش نباش كه برات انجام بدن . در زمان پیامبر (ص) فردی از دنیا رفت . وصیت كرده بود كه پیامبر (ص) از دارایی اون یك انبار خرما رو بین فقرا تقسیم كنند . پیامبر (ص) هم این كار رو انجام دادند . بعد از اتمام كار ، یه دونه خرما كه نیمی از اون رو پرنده خورده بود و كف انبار روی خاكها افتاده بود برداشتند و اصحاب رو صدا زدند ، فرمودند : اگر این فرد ، خودش این یك دانه خرما رو زمانی كه زنده بود ، انفاق می كرد ارزشش از تمام این انبار كه الان بعد از مردنش خیرات كرده ، بیشتر بود . اون چیزی كه به دلت بسته است رو خیرات كن . برای اینكه نشون بدی كه روی دلت پا گذاشتی و این خیلی مهمه و این رو هم بدون كه خیراتهای تو دردی از مردم دوا نمی كنه . اون خداست كه دردها رو دوا می كنه . خیراتهای تو دردهای خودت رو دوا می كنه .

برگ عیشی به گور خویش فرست          كس نیارد ز پس تو پیش فرست

+ نكته بعد :

امام (ره) می فرمودند : ما هرچه داریم از این گریه كردنها و توی سرزدنهاست . با خودم فكر می كردم ، چه جور 10 میلیارد بار این روضه ها خونده شده اما هنوز تكراری نشده ؟ زندگانی و مصیبت اهل بیت (س) به قرآن شبیه هست . قرآن هم همیشه تازه است ، قرآن هم با دلها بازی می كنه . اینكه فرمودند قاری قرآن ، با خوندن قرآن دلش رو زنده می كنه ، یاد اهل بیت (س) هم ، همین كار رو می كنه . اینكه فرمودند : قرآن همیشه و برای هر زمانی یك جور خونده می شه ، ذكر اهل بیت (س) هم ، این خصوصیت رو داره .

یك بار به واژه هایی كه توی شعرهای اهل بیت (س) و زبان حالها هست ، فكر می كردم . واژه هایی مثل چادر خاكی ، گنبد طلا ، كبوتر و... دیدم گاهی این كلمات واقعاً معجزه می كنند . چرا وقتی به گنبد امام رضا (ع) می رسیم اینقدر دلمون تكون می خوره . طوری كه انگار پاكه پاك شدیم . یكی از دلایلش ، حضور این ذوات مقدسه در ورای اجسامه . در ورای اجسام ، كلمات ، آبادانی ها و ویرانی ها یك چیزی نهفته است كه همیشه شیعه رو باطراوت نگه می داره و یك جوری دلش رو می لرزونه . با این لرزش دل احساس می كنه كه پاك شده و به خدا نزدیك تر شده . این معنای شفاعته یعنی رسماً یه گنبد ما رو شفاعت می كنه و ما رو به سوی دوست رهنمون می كنه . دوستی كه دست ما رو در منبع پاكی ها و معدن كرامات می گذاره . دقیقاً مثل قرآن .

این بار كه به مشهد رفتم ، تصمیم گرفتم گریه نكنم ، فاتحه ای بخونم و برگردم . از در اول كه وارد شدم ، به خودم گفتم : اومدی فاتحه ای بخونی و بری و گریه نكنی ؟ بعد كه كفشها رو به كفشداری دادم دوباره این حرف رو زدم و حس كردم در وادی مقدس طوی هستم . شروع كردم به خوندن اذن دخول . گفتم : خدایا ! اگر تو اجازه ندی چكار كنم ؟ و باز تكرار كردم : گریه نكن ! تا به “ تری الملائكتها حافین”  رسیدم . ( ملائكه رو می بینم كه می چرخند ) یه جوری شدم . خدایا ! می خوای به من چی رو ثابت كنی ؟ در لحظه ای كه پیچیدم و ضریح رو دیدم ، به من ثابت شد . اینها نشانه ای هست كه روح اینها در ورای نشانه ها خودنمایی می كنه و ما رو تكون می ده و به عنوان سوغات این جمله رو برای شما آوردم . ” درسی نبود هرآنچه در سینه بود ! ”





نام:
ايميل: