آخرین مطالب

دوشنبه 8 اردیبهشت 1393
12:30


اربعین حدیث - جلسه پنجم


»»» کارهایی که باعث می شود عزم انسان کم شود:

1- جرأت بر معاصی.

نزدیک شدن به معاصی جرأت را آرام آرام بالا می برد.

اگر پشت پرده گناهان خودش را نشان دهد، جرأت کم می شود.

چرا معصومین(ع) گناه نمی کردند؟

به این خاطر که پشت پرده گناه برایشان مکشوف بود.

2- بیشتر از هر چه، گوش دادن به تغنّیات سلب اراده و عزم از انسان می کند.

شیطان برای این کار از یک مسیر صعب العبور استفاده نکرده،

از یک مسیر قابل دسترس استفاده کرده است.

 

 



اربعین حدیث - جلسه پنجم

یا انیس

سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی‌نژاد

تشکل عقیدتی - سیاسی «آحاد حزب الله»

حسینیه سیدالشهدا(ع)

موضوع : اربعین حدیث «قسمت پنجم»

 

+ ای عزیز بکوش تا دارای عزم و اراده شوی و خدای ناخواسته اگر بی عزم از این دنیا هجرت کنی، انسان صوری بی مغزی هستی که در آن عالم به صورت انسان محشور نشوی.

در حقیقت دلالت امام(ره) به روایت امام صادق(ع) است که می فرمایند: ما دست شما را خواهیم گرفت به شرط آن که در آخرت به صورت آدم محشور شوید.

پس نشان دهنده این است که وقتی سرها از قبور سر برداشته می شوند عده ای آدم محشور نمی شوند و چون آدم محشور نمی شوند مسیرشان به اهل بیت(ع) نمی خورد. لذا علمای اخلاق بر آدم بودن و آدم محشور شدن ما یک سری دستور العمل هایی دارند که یکی از آن ها را امام(اعلی الله مقامه) می فرمایند:

اگر ما عزم نداشته باشیم آدم محشور نمی شویم.

اتفاقا یکی از دلایل آدم بودن و حیوان نبودن انسان ها کلمه عزم است. چرا؟ چون عزم دلالت بر اختیار می کند. یعنی هیچ موجودی غیر از انسان در کره زمین چون اختیار ندارد، عزم هم لازم ندارد. عزم به معنای حرکت بدن نیست. به عنوان مثال گاوی گرسنه بشود و عزم خوردن یونجه کند و حرکت کند این کارش حرکت جسمی است، عزم یعنی حرکت فکر، به حرکت های بدنی ما عزم نمی گویند. حرکات در حیوانات از بدن و غریزه شروع می شود به بدن هم ختم می شود. در انسان ها عزم به معنای تحریک فکر است و در نتیجه این تحریک فکر بدن را به حرکت در می آورد. بنابراین کلمه ای که در اعمال عبادی ما نقش وتو را دارد، یعنی اگر آن کلمه نباشد هر چه عمل هم باشد، آن اعمال عبادی نیست، نیت است.

در جایی عزم اتفاق می افتد یعنی فکر حرکت می کند و عزمی رخ می دهد اما کار انجام نمی شود، در دین ما آن کار انجام نشده، محسوب می شود. چون می فرمایند برای ما اصل عزم بوده است نه کار.

زمانی عزم نداری و شهری را می سازی، شهر را در اختیار مساکین قرار می دهی اما عزمت فکری نبوده عزم مالی، جسمی و فیزیکی بوده است. اول می پرسند برای چه کسی ساخته ای؟ در روز قیامت یکی از سوالات این است که کار خوبت را برای چه کردی؟ مثلا بنده صحبتی که درباره خدا بوده را برای شما کرده باشم، روز قیامت از من سوال بپرسند برای اینکه خوششان بیاید صحبت کردی؟ بگویم بله، می گویند خوششان آمد! حال چرا طلبکاری؟! شما مگر بیمارستان نساخته ای که اسمت پایدار بماند؟ جواب می دهی: بله. یا به عنوان مثال جناب بوعلی سینا مگر کتاب شفا و قانون را برای اینکه تکثیر شود و دست به دست بچرخد ننوشته ای؟ بله. پس چرا طلبکاری؟! فرق انسان و حیوان به عزم بر می گردد، چون عزم بر فکر می نشیند و فکر یعنی نیت.

و اتفاقا بسیار سود آور است یعنی در برخی اوقات نیت هایی که می کنیم محقق نمی شود اما اثرات مُثبَت و مُثبِت آن محقق می شود.

- انسان صوری بی مغزی هستی. صوری یعنی چه؟ یعنی صورتت شبیه انسان است. بی مغز یعنی چه؟ مغز یعنی تفکر و الّا ماهی هم مغز دارد. منظور از مغز ماده درون جمجمه نیست، چون از فکرت استفاده نمی کنی پس بی مغزی.

بنابراین اولین مطلبی که درباره کلمه مغز به آن می رسیم تحریک تفکر است یعنی نیت و فکر باید انسان را به جایی برساند که حرکتی را انجام دهد.

 

»»» پرسش: وقتی باید آدم محشور شویم اما در روایات داریم که خیلی از صفات زشت تحت عنوان حیوانیت خود را نشان می دهد. مثلا کسی غضب بر او حاکم است شکل سگ محشور می شود، این قضایا چگونه قابل جمع است؟

»»» پاسخ: در حدیث معراج داریم که پیامبر(ص) فرمودند انسان هایی را دیدم که مانند سگ بودند. پس معلوم می شود سگ بودن یک انسان غضبناک در چهره انسانیتش نمود پیدا می کند. خیلی وقت ها هم شده است که به کسی گفته ایم اخلاقت شبیه سگ شده است! الزاماً چهره ما مثل سگ نشده است اخلاق ما شبیه شده است.

حتی در برخی اوقات خود را به حیوانات تشبیه می کنیم؛ مثلا مثل غزال می خرامد منظور چهار دست و پا نیست، منظور حالت غزال است، منظور با آرامش راه رفتن است. صفات در روز قیامت نمود پیدا می کند. وقتی انسانی را می بینید متوجه می شوید که در دنیا اهل غضب بوده است و خوی سگی را در او می بینید.

اما اینکه می گوید انسان صوری است یعنی در این دنیا هم شما خو را می بینید منتهای مراتب در آن جا جسمیت هم پیدا می کند. یعنی عده ای از انسان ها هستند که خوی سگی و حیوانی آن ها مگر در برهه های خاصی، مشهود نیست اما در روز قیامت مشهود می شود. به عنوان نمونه شما به صدام نمی توانید بگویید آدم خوبی است! چرا؟ چون خوی حیوانی در او مشهود است.

لذا دیدن خو و دیدن جسم متفاوت است. یک بحثی تحت عنوان تجلی صفات حیوانی در انسان و یک بحث دیگر تحت عنوان مسخ، داریم یعنی تبدیل به حیوان می شوند. امام صادق(ع) می فرمایند در روز قیامت عده ای مسخ هستند.

امام(ره) می فرمایند یکی از دلایلش این است که عزم ندارند. عزم یعنی چون اختیار داری به خاطر خدا کار خوبی را انتخاب کنی.

+ زیرا که آن عالم، محل کشف باطن و ظهور سریره است.

آن عالم محلی است که انسان ها باطنشان کشف می شود و چیزهایی که پنهان کرده اند، ظاهر می گردد. در عذاب بحث جدی ای وجود دارد تحت عنوان اینکه اگر در دنیا دستت قطع گردد عذابش کمتر از کشف و کنار رفتن پرده در آخرت است.

 

»»» کارهایی که باعث می شود عزم انسان کم شود:

1- جرأت بر معاصی.

مرحوم ملا حسین قلی همدانی در بحث سلوک بسیار لطیف و با بصیرت می فرمایند: اگر توبه امسال شما از یک عصیانی، جرأتش بیشتر از پارسال شما است در محل رسیدن به نقطه حیوانیت هستی. ولی خیلی از ما خطایی در چند سال پیش انجام داده ایم و آنقدر در حال حاضر از انجام آن خطا خجالت می کشیم، آن زمان نمی کشیدیم. پس معلوم است این مسیر، مسیر حیاست. ولی عده ای نسبت به خطایی که قبلا انجام داده اند خیلی خجالت می کشیدند اما الان خجالتشان کمتر شده است، امام(ره) می فرمایند این مسیر، مسیر تبدیل انسانیت به حیوانیت است.

اولین مورد، چک کردن جرأت است. زمانی برای مقدار کمی پول حرام، دست و دلش می لرزید اما بعد از مدت ها نسبت به ده میلیون تومان پول حرام بی تفاوت می شود. نزدیک شدن به معاصی جرأت را آرام آرام بالا می برد مانند گناه و عصیانی مثل آدم کشی. یعنی انسانی می تواند آدمی را بکشد و دیوانه و روانی شود، نفر دوم را که کشت کمتر این حالت را دارد و بعد عادت کند.

اگر پشت پرده گناهان خودش را نشان دهد، جرأت کم می شود.

چرا خشونت در غرب نهادینه و در شرق الگو برداری می شود؟ برای اینکه ما پشت پرده گناه را نشان نمی دهیم. چرا جرأت ما نسبت به گناه زیاد است؟ چون پشت پرده های گناه خودش را نشان نمی دهد. چرا معصومین(ع) گناه نمی کردند؟ به این خاطر که پشت پرده گناه برایشان مکشوف بود. جمله ای را گفتم، غیبتی کردم، به کسی سیلی زدم، فیلمی را ساختم، به همین سادگی! اگر پشت پرده گناه برای ما مکشوف گردد، هیچ کدام از ما به گناه نزدیک نمی شویم. چرا مکشوف نمی شود؟ چون فکر نمی کنیم.

شهید علی دیمه برای تک تک کشته های بعثی، روضه امام حسین(ع) با فراز آخر زیارت عاشورا خواند و گریه کرد و بعد نمازشان را خواند و آن ها را دفن کرد!

این یعنی حتی پشت کشتار در جهاد را، می بیند.

عزم می گوید دلیل اینکه ما پشت پرده را نمی بینیم این است که جرأت بر گناه زیاد است اگر ببینیم، این جرأت تخفیف پیدا می کند.

+ جرأت بر معاصی کم کم انسان را بی عزم می کند و این جوهر شریف را از انسان می رباید.

 

»»» پرسش: فرمودید اگر شخص خجالتش نسبت به گناه کمتر شود در مسیر حیوانیت است، اگر کسی گناهی می کند و توبه هم کرده باشد، خدا هم بخشیده است، اگر بخواهد مدام به آن گناه فکر کند، عذاب وجدان زندگی انسان را مختل می کند. قضیه توبه در این بحث چه می شود؟

»»» پاسخ: بحث ما توبه و بخشش نبود. امام(ره) فرمودند: وقتی جرأت بر گناه زیاد می شود، عزم را کم رنگ می کند. اگر مسیر انسانی نسبت به یادآوری گناهانش در زمان هایی که به یادش می آید نه اینکه بیست و چهار ساعت به آن بپردازد! احساس خجالت بیشتر از چند سال گذشته دارد، معلوم می شود بر روی عزم خود کار کرده است و اگر ندارد، مشخص است که کار نکرده است. فضای عقاب و پاداش نبود، فضای کنترل عزم بود.

 

2- استاد معظم ما(دام ظله) می فرمودند: بیشتر از هر چه، گوش دادن به تغنّیات سلب اراده و عزم از انسان می کند. منظور موسیقی غنایی است.

حتی به موسیقی حلال هم باید محدود و مختصر پرداخته شود. اما وقتی می گوید بیشتر از هر چه یعنی بیشتر از نعوذاً بالله زنا، بیشتر از قتل، یعنی شیطان برای این کار از یک مسیر صعب العبور استفاده نکرده، از یک مسیر قابل دسترس استفاده کرده است.

برادرها و خواهرهای حزب اللهی، گوش دادن به یک تراکت موسیقی حرام، شما را تا مدت ها علّاف و مشغول می کند. ضمیر ناخودآگاه این کثیفی را نگه می دارد و دقیقا همان جایی که زبانت بند می آید، به زبانت می آورد! علامه جعفری(اعلی الله مقامه) کتابی تحت عنوان تاثیر موسیقی بر اعصاب و روان دارند. این کتاب علمی است و کسی بر آن ردی ننوشته است. در این کتاب توضیح می دهند که موسیقی حلال هم بر اعصاب شما تاثیرات منفی دارد.

در این قسمت امام(ره) می فرمایند تغنّیات نه موسیقی به طور مطلق.

در احوالات امام محمد غزالی و عرفا موسیقی واجب هم داریم اما در فقه شیعی موسیقی واجب نداریم، موسیقی مباح و حلال و سازنده داریم. این موسیقی ها هم، محدوده دارد. مراجع درس خارج می خوانند تا مشخص کنند چه موسیقی ای حلال است.

برداشت حکم فقهی از سخنان اهل بیت(ع) کار ما نیست، این کار وظیفه مراجع تقلید است. یک سری از صحبت های اهل بیت(ع) درباره زندگی است که برای ما گفته شده است. یک سری از سخنان آن ها برای منابع اجتهادی گفته اند یعنی برای سنت است که مجتهد از آن ها برداشت فقهی داشته باشد و حکم را بیرون بکشد. فقه کار مجتهد است. منابع ما قرآن، سنت، عقل و اجماع است. مجتهد هر چهار منبع را می بیند و از حدیثی که خوانده است نتیجه می گیرد حدیث مطلوب است یا منسوخ؟ آیا قابل پویایی است؟ حکم اولیه است یا ثانویه؟ حتی در قرآن آیه منسوخ داریم.

ممکن است موسیقی به گوش برسد، به گوش رسیدن با گوش دادن متفاوت است. عده ای از افراد مذهبی به موسیقی های حرام گوش می دهند! برخی اوقات وقتی دلشان می گیرد به جای خدا به این موسیقی پناه می برند!

 

»»» پرسش: در جامعه صدر اسلام پذیرش ترک مشروبات الکلی نبوده، آیه ای که زیاد نخورید آمده و  بعد کلا خوردن آن را حرام دانسته اند. در حال حاضر می توانیم از اروپا شروع کنیم؟

»»» پاسخ: خیر! ما باید از آخرین روش اسلام شروع کنیم. فرض کنیم برای تبلیغ به اروپا رفته ایم باید از آخرین روش های اسلام استفاده کنیم اما زمان هایی وجود دارد که مجتهد اجازه دادن حکم ثانویه را دارد. مثلا در اسکاندیناوی ماه رمضان روزی بیست و دو ساعت و نیم است. عده ای از مراجع گفته اند با ساعت ایران تنظیم کنید، عده ای هم حکم دیگری داده اند این یعنی قابل تغییر است. ولی آن هایی که منسوخ مطلق است، قابل تغییر نیست.

»» تغنّیات به معنای غنایی است که در رساله داریم، که چهار شرط دارد:

1- تحریک جنسی داشته باشد.

2- صدای موسیقی زن برای مرد با شرایط خاص(به شرط غلبه صدای زن).

3- از دنیا و آخرت مبانی غلطی را القاء کند(در حقیقت در انسانیت یا الهیات شما خلل ایجاد کند).

4- حب فاسق به معنای رساله را در دل شما زنده کند(فسق علنی دارد).

صدای این خواننده باعث نفوذ محبت در قلب شما می شود، بنابراین محبت فاسق در دلت قرار می گیرد و برای صدای او دلت تنگ می شود، طبق متن زیارت عاشورا که از طرف خداوند تبارک و تعالی است که می فرماید "انّی سلمٌ لمَن سالَمکم و حربٌ لمَن حارَبکم"، من اصلا حق ندارم از صدای این شخص لذت ببرم!

برخی از خواننده های آن طرف آب مُرتَد هستند و باید کشته شوند.

ضمناً حکم های مقام معظم رهبری(حفظه الله) حکم های حکومتی نیست، حکم های فقهی است. بنابراین شما موظف هستید در احکام فقهی به مرجع خودت مراجعه کنی. ضمن اینکه بنده توصیه اکید دارم که رهبری(مد ظله) اصلح هستند و ایشان را به عنوان مرجع انتخاب کنید.

بحث در موسیقی های خارجی فنی است و تقسیم بندی دارند. برخی از آن ها شیطانی هستند مانند هوی متال و راک که مطالبشان چیدمان خاصی دارد. این مطالب پشت پرده ای دارند که بر ضمیر ناخودآگاه شما اثر می گذارد.

 

»»» پرسش: چرا امام(ره) فرمودند بیشتر از هر چه گوش دادن به تغنّیات سلب اراده و عزم از انسان می کند؟

»»» پاسخ: به بحث سلب اراده بر می گردد یعنی این نیست که تغنّیات از زنا بدتر است، می خواهد بگوید: 1- تغنّیات اثرش بر سلب اراده و عزم از زنا بیشتر است. 2- در دسترس است 3- اعتیاد آور است. 4- ایّاکم و المُحقرات من الذّنوب؛ امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: گناهان کوچک شما را بیشتر خراب می کند. گناهان بزرگ را می فهمی، وجدان و نفس لوامه ات حرکت می کند و توبه می کنی.

 
 

 





نام:
ايميل: