آخرین مطالب

جمعه 17 آبان 1392
12:30


چگونه تیتر مناسب برای پست های فیسبوک، توئیتر و وبلاگ خود انتخاب کنیم؟ (بخش دوم - فیس بوک)


در قسمت قبل ، پیرامون اینکه از چه متدهایی می توان برای انتخاب تیتر در توئیتر بهره برد، صحبت کردیم. در بخش دوم قصد داریم رویکردهای موجود در خصوص نحوه انتشار محتوا را این بار در یکی از بزرگترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی یعنی فیس بوک بررسی کنیم. از آنجا که ماهیت رسانه فیس بوک خیلی با توئیتر متفاوت نیست، عناصر اساسی در انتخاب رویکرد مناسب برای پست مطلب در صفحات آن مشابه رویکردهایی است که برای توئیتر عنوان کردیم. با این وجود برای آگاهی از آخرین متدها و روشهای معرفی شده برای پست مطالب در فیس بوک، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.



چگونه تیتر مناسب برای پست های فیسبوک، توئیتر و وبلاگ خود انتخاب کنیم؟ (بخش دوم - فیس بوک)
 
آخرین آمار به دست آمده از فیس بوک، اطلاعات مفیدی را ارائه می کند که به کمک آنها می توانید بفهمید چه ترفندهایی میزان لایک و کامنت پست های شما را افزایش خواهد داد. اجازه دهید 7 تا از مهمترین آنها را با هم مرور کنیم:
 
1. انتشار عکس تا 39 درصد میزان تعاملات با پست شما را افزایش می دهد.
2. میزان تعامل با پست های کوتاه 23درصد بیشتر است.
3. استفاده از شکلک ها 33درصد میزان کامنت ها را افزایش می دهد.

4. میزان لایک ها و کامنتها در روزهای پنجشنبه و جمعه 18 درصد بیشتر است. (با در نظر گرفتن اینکه این دو روز در سایر کشورهای دنیا روزهای کاری محسوب می شوند محققان معتقدند مردم بیشتر از اینکه در محل کارشان حاضر باشند دوست دارند وقت خود را در فیس بوک سپری کنند! پس شاید این آمار برای کشور ما خیلی صحیح نباشد.)
5. پستهای پرسشی 100 درصد کامنتهای بیشتری دارند، اما میزان لایک و اشتراک گذاری آنها از پست های معمولی کمتر است.

6. 35% طرفداران در فیس بوک، صرفا بعضی پیج ها را برای شرکت در مسابقه آن لایک می کنند.
7. 42% کاربران، یک پیج را به منظور دریافت تخفیف ها و کوپن های آن لایک می کنند.
 
خوب، دانستن این آمار کمک می کند تا با رفتار مخاطبان بیشتر آشنا شوید و بفهمید اگر پیج تازه تاسیسی دارید چگونه Fan های بیشتری را جذب آن کنید. اما اجازه دهید در مورد گزینه اول این لیست کمی بیشتر صحبت کنیم. 
 
نتایج تمام تحقیقات و آمارهای به دست آمده حاکی بر این است که انتشار عکس در فیس بوک تعداد لایک ها و کامنت های پست شما را افزایش خواهد داد. اما آیا انتشار هر عکسی چنین نتیجه ای را به همراه خواهد داشت؟ کلید فهمیدن روشی که بهتر از همه برای شما جواب می دهد این است که خودتان آن را آزمایش کنید.
 
در کنار انتشار عکس، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد در خصوص رسانه های اجتماعی متصور می شوند و ما بارها و بارها آن را در صفحه فیس بوک خود مشاهده کرده ایم این است که تصور می کنند انتشار عکس به تنهایی و بدون هیچ گونه توضیحی در مجاورت آن می تواند برای مخاطب معنا دار باشد.
 
اجازه دهید با یک مثال این مطلب را بهتر توضیح دهیم.
دو عکسی که در زیر مشاهده می کنید هر دو در یک زمان مشابه اما در دو روز متفاوت در طول هفته منتشر شده اند:

 
عکس اول به وضوح نتایج بهتری کسب کرده است و و بارزترین تفاوت آن با عکس دوم این است که خود تصویر به تنهایی گویای تمام مطلب هست. در حالی که با مشاهده عکس پست دوم، هیچ ایده ای در خصوص اینکه مطلب در چه موردی است به ذهن خطور نمی کند. از این رو ما این قانون را برای جلوگیری از انتشار بی رویه عکس در فیس بوک ارائه کرده ایم:
 
"انتشار عکس در فیس بوک تنها زمانی نتیجه مثبت دارد که خود عکس گویای همه چیز باشد و بتواند درباره محتوای خود توضیح دهد."
 
با مراجعه به آماری که از شبکه های اجتماعی به دست آورده ایم، بارها و بارها شاهد این بوده ایم که عکسهایی که از قانون بالا تبعیت می کرده اند، بازخورد بهتری دریافت کرده اند و  توسط الگوریتم "Top Posts" بافر به عنوان برتر برگزیده شده اند.

 
اگر چه ممکن است تکرار دوباره این مطلب به نظر خوشایند نیاید، اما هنوز هم افراد بسیاری (از جمله خودمان) را شاهد هستیم که اقدام به انتشار عکس های نامرتبط در فیس بوک می کنند. در عوض آنچه که ما دریافتیم این است که اگر گاهی فکر می کنید مقاله خوبی در اختیار دارید، اما عکس مناسبی برایش سراغ ندارید، براساس نتایج آخرین آمارها و بررسی ها، روش مناسب این است که لینک مطلب را در پست خود قرار دهید.
 
تحقیقات سایرین چه می گوید؟
در بررسی های کلی که پیرامون موضوع بحث ما توسط سایر موسسات انجام شده است و به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از فیس بوک پرداخته اند، همگی متفق القول به این نتیجه دست یافته اند که : عکسها بهتر از هر چیز دیگری عمل می کنند.
 
به عنوان نمونه، نتایج آنالیزهای انجام شده توسط KISSmetrics به خوبی این مطلب را اثبات می کند:

همانطور که آمار نشان می دهد، پستهای از نوع عکس، به نسبت پستهای معمولی که شامل متن و لینک هستند میزان لایک، کامنت و کلیک بسیار بالاتری دارند.
 
بر حسب اندازه پست، محققان KISSmetrics نتایج جالبی به دست آورده اند که نشان می دهد هر چه پست شما کوتاهتر بوده و میزان کارکترهای آن 80 و یا کمتر از این مقدار باشد نرخ engagement پست شما افزایش خواهد یافت.

 
یافته جالب توجه دیگر هم این است که برخلاف توئیتر که استفاده از ضمیرهای خودارجاعی همچون من (I) در توئیت ها چندان مناسب نیست و ضمیر مخاطبِ (you) بهتر جواب می دهد، ارجاع دادن به خودتان و استفاده از چنین ضمائری می تواند به شکل موثری در فیس بوک جواب دهد.

Dan Zarrella در این باره چنین می گوید:
 " هر قدر بیشتر از "من" استفاده کنید، لایک های بیشتری دریافت خواهید کرد."
 
در انتها، همانند توصیه ای که برای توئیتر کردیم، باز هم یادآوری می کنیم که در انتخاب زمانی که برای انتشار مطلب و یا عکس خود در فیس بوک انتخاب می کنید، محتاط باشید و زمان مناسب را انتخاب کنید. به عنوان نمونه در ابتدای مطلب ذکر کردیم که نرخ بازخورد در روزهای پنجشنبه و جمعه بالاتر است. آمارها و مطالب بسیار دیگری در این زمینه وجود دارد که در صورت تمایل می توانید برای اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه نمایید و مطمئن باشید که رعایت تمامی این نکات تاثیر شگرفی بر رفتار مخاطبان با پست های شما خواهد گذاشت.
 
در اینجا بحث ما در حوزه فیس بوک هم به پایان رسید. در بخش بعد یک قدم پا را فراتر خواهیم گذاشت و به سراغ حوزه ای خواهیم رفت که اهمیت تیتر در آن از دو قسمت گفته شده بسیار مهم تر است: پست های وبلاگ شما. پس تا قسمت سوم منتظر ما باشید.
 





نام:
ايميل: