آخرین مطالب

پنجشنبه 7 اسفند 1393
21:17


بوی فرزند از بوی بهشت است.(2)


کودک انسان همانند گل است. همانگونه که گل برای سالم و بانشاط بودن نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد ، کودک انسان نیز برای سالم و بانشاط بودن نیاز به محیطی غنی و ارضا کننده دارد. با این تفاوت که برای گل ، داشتن محیط سالم و رفع نیازهای زیستی مثل آب ، نور و دمای مناسب به معنی رفع تمام نیازهاست . اما برای انسان علاوه بر رفع نیازهای فیزیولوژیک و زیستی ،توجه به نیازهای روانی و ارتباطات اجتماعی نیز شرط لازم برای رشد شناخته می شود و این والدین هستند که به فرزندانشان عشق می ورزند، از او مراقبت می کنند، و به وی توجه می کنند و درتربیت او نقش اساسی دارند.




تربیت باید با برنامه ی دقیق و حساب شده انجام گیرد تا موفقیت آمیز و نتیجه بخش باشد. در تربیت تنها پند و اندرز کافی نیست، بلکه باید تمام شرایط هماهنگ با مراد ، فراهم شود تا نتیجه ی مطلوب به بار آورد. لذا دلیل عمده ی عدم موفقیت درباره ی تربیت کودکان ، نقص در برنامه هاست نه درکودکان. پس در این مبحث بنا داریم به مشکلاتی که درمسیر تربیت دینی وجود دارد اشاره کنیم. مشکلاتی که توجه به آن می تواند انگیزه مارا برای پرداختن به مسائل تربیتی افزایش دهد.

   1. ناآگاهی تأثیرگذاران تربیتی از مبانی و روش های تربیت دینی

بدون تردید  دین برای خود ، یک نظام تربیتی دارد. کسی که می خواهد در مسیر تربیت، دینی عمل کرده و به هدفی که دین در تربیت ترسیم کرده برسد ، باید با مبانی و روش های تربیت دینی آشنا باشد.

از طرفی عدم آگاهی از برداشت های کودکانه ، تعلیم و تربیت را دچارنواقص و کمبودهای گوناگونی خواهد کرد. از جمله اینکه سبب خواهد شد معارف دینی در سطوحی ارائه شود که با فهم کودکان متناسب نباشد و گاه این مایه خستگی و دل زدگی آنان از معارف دینی و حتی اصل اسلام می شود . افزون بر اینکه کودک برای درک مفاهیمی فراتر از استعداد خویش ، به تفکرات و خام و کودکانه ی خود روی می آورد ، تا از این طریق خود را قانع سازد.

کم نیستند افرادی که به نام دین ، روش هایی را برای تربیت فرزندان خویش در پیش گرفته اند که هیچ ردپایی در معارف دینی ندارد. از این روی ضروری است مربیان تعلیم و تربیت دینی (والدین ، معلمان و روحانیان سه قشر تأثیرگذار تربیتی هستند) اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند. چه بسا عدم آشنایی می تواند جامعه را با خطراتی جدی روبرو سازد.

    2 . اعتقاد به آموزه های غربی در عرصه تربیت

برخی هم که می خواهند راهی را در تربیت فرزندان خویش پیدا کنند، به دنبال منابعی می روند که براساس مبانی فکری غرب و روان شناسی مادی گرا تألیف شده است. این ها برای دینی تربیت کردن فرزند به وجود نیامده است. کسانی هم که این علوم را تولید کرده اند و آن را تبلیغ می کنند ادعا ندارند با عمل کردن به روش های موجود در این علوم می توان به تربیت دینی رسید. هدف غرب از تربیت ، چیزی جز این نیست که نیروی جسمانی و قوای حیوانی و اعصاب و مغز کودک را سالم پرورش دهند ، تا وقتی بزرگ شد بتواند به راحتی زندگی کند و از تمتعات مادی و لذایذ حیوانی برخوردار گردد.

یکی از خطراتی که جامعه ما را از سوی روانشناسی غربی تهدید می کند  ، آن است که مبانی غربی می تواند جای ارزش ها و ضد ارزش ها را در جامعه ی ما تغییر دهد. مانند روابط دختر و پسر در جامعه ی امروزی.

وقتی مسئله ای عنوان کار خوب و ارزشی به خود گرفت و کار مخالف آن ، تبدیل به ضدارزش شد، دیگر نمیتوان آن را به راحتی از جامعه عبور داد. 

      3. فقدان منابع کافی تربیت دینی

با وجود تمام انتقاداتی که به مبانی و منابع روانشناسی غربی وجود دارد ، صادقانه باید گفت که آنها در بیشتر مشکلات تربیتی وارد شده و باتوجه به همان مبانی مادی خود ، پاسخ های کاربردی یافته و به مخاطب خود عرضه کرده اند.

آنها از تربیت یک کودک سالم تا یک بچه ی استثنایی مطالبی مفصل و کاربردی در سطوح مختلف نوشته اند . این کتاب ها بازار کتاب تربیتی در جامعه مارا به خود اختصاص داده است.

در غرب سایتی وجود  دارد که مادر می تواند چند ماه قبل از تولد در آن نام نویسی کند. این سایت به صورت آنلاین رهنمودهایی متناسب با سن در لحظه ی کودک را در اختیار مادر قرار می دهد.

اما ما در حوزه تربیت دینی محصولی نداریم تا در دسترس عموم مردم قرار دهیم. و نیامده ایم بر اساس باورها و مبانی خودمان آن را عملیاتی کنیم.

     4. تربیت رسانه ای

رسانه وماهواره واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد. امروزه بسیاری از شبکه های ماهواره ای اهداف تربیتی را دنبال می کنند. این فکر ساده لوحانه و خنده دار است که فکر کنیم ، دیگران دلشان به حال ما سوخته و براری پرکردن اوقات فراغتمان به دنبال راه چاره ای می گشتند ، از همین رو تصمیم گرفتند برای ما شبکه های فیلم و سریال راه بیندازند.

امروز رسانه ها یکی از اصلی ترین وظایف خود را تربیت مخاطب ، متناسب با اهداف نظام سلطه میداند. وقتی گرایش به سلطه گری می شود عشق از بین میرود. سر تربیت بچه دعوا می شود و کودک می ماند و ابهاماتش.

این شبکه ها تنها به دنبال ریختن قبح ضدارزش های تربیتی نیستند ، هدف اصلی در این میان ارزش کردن ضدارزش های دینی است.

با تاسف باید گفت که رسانه ی ما هم به صورت کامل در مسیر تربیت دینی نیست. هم مسیرنبودن برنامه های صداو سیما با مبانی و ارزش های اصیل دینی یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه تربیت دینی نسل امروز است.

علت اینکه مشکلی حل نمی شود  ،این است که تقسیم کار کرده ایم. منبری و روحانی ما به شکل مستقیم صحبت می کند و در عمل ، دیگران کارهای دیگری انجام می دهند. از این رو پیامی که در مخاطب تأثیر نمیگذارد پیام مثبت است و پیامی که اثر گذار است پیام منفی است.

افزایش رقبای تربیتی ، اختصاص وقت حداقلی به فرزندان ، نداشتن حوصله کافی و تفاوت سبک زندگی از دیگر مشکلات پیش روی تربیت فرزند است که در قسمت بعد به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

 

مطالعه کتاب "من دیگر ما " توصیه ما به شماست. اما فایل صوتی آن را در اختیارتان قرارمی دهیم تا استفاده از آن سریع تر ، سهل تر و در زمان های بیشتر صورت بگیرد.

امید که مورد استفاده واقع گردد.

دانلود صوت شماره 1.

دانلود صوت شماره 2.

منابع

-         من دیگر ما (مهارت های تربیت فرزند دردنیای امروز) .تالیف محسن عباسی ولدی

-         سبک زندگی . تالیف محمدرضا زائری

-         تربیت . تألیف آیة الله ابراهیم امینی

-         چرایی و ضرورت تربیت کودکان . روزنامه مردم سالاری . نجمه مصطفایی

-         ضرورت تربیت دینی کودک در اسلام . سازمان تبلیغات اسلامی

-         سبک زندگی اسلامی . از مجموعه سخنرانی حجت الاسلام انجوی نژاد

-         پدافند غیرعامل . از مجموعه سخنرانی حجت الاسلام انجوی نژاد


لینک های مرتبط

- خانواده و نقش آن در تربیت دینی فرزندان.

- ارزش هایی که باید به فرزندتان بیاموزید.

- استعدادهای فرزندمان را چگونه شکوفا کنیم؟

- تفاوت های تربیتی دختران و پسران

پذیرای نظرات ، انتقادات ، پیشنهادات و پرسش های شما هستیم.

دیگر راه ارتباطی ما با شما : ahaad3@ahaad.ir

موفق و پیروز باشید.

گردآورنده : زهرا گلبندی





نام:
ايميل: