آخرین مطالب

یکشنبه 14 مهر 1392
12:30


نیازهای یک کار فرهنگی مفید


آنان که ادبیاتشان نخبه پسند است نمی توانند با عموم مردم ارتباط برقرار کنند.



نیازهای یک کار فرهنگی مفید

یا لطیف

سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد

موضوع: نیازهای یک کار فرهنگی مفید

اولين گام ها در كار فرهنگي:

1- كارشناسي. تشخيص نياز موجود در آنها، نياز سنجي بر طبق كارشناسي ( يعني اين گروه چه نيازي دارد؟)

2- تشخيص و تعيين گروه هدف. (اين كار را بايد براي چه انجام بدهيم)

درکارفرهنگی باید توجه داشته باشیم که گروه هدف چه اشخاصي هستند ؟ زن ، مرد ، پير یا جوان است؟ كدام منطقه زندگي مي كنند، وضعيت مالي آنها چه طور است؟

3- برنامه. دقيقا بايد بدانيم كه چه كاري بايد انجام بدهيم. به طور مثال الان اول سال 91 است بايد دقيقا بدانيم تا پايان سال 91 چه برنامه ­اي داريم .

هيچ كاری در جامعه ما بدون برنامه ريزي انجام نمي شود بجز كار فرهنگي!! برنامه ­ريزي مشخص مي­كند ما از كجا به كجا خواهيم رفت.

+ فعالیت فرهنگی باید همراه با برنامه ريزي باشد:

1- امكانات: ( ابزارات را در نظر بگيريم ) ما براي يك شروع كار بايد ببينيم چه امكاناتي وجود دارد كه اگر اين ابزارها را نداشتيم خودمان اين ابزارها را بسازيم.

2- تحقيق: ما براي شروع يك كار حتما بايد از قبل تحقيق كنيم.

مثال: اگر بخواهيم يك كار در سال 91 استارت بزنيم بايد حتما از قبل تحقيق كرده باشيم كه ببينم آيا اين كار سال 85 انجام نشده كه اگر انجام شده به بقيه كار ادامه دهيم.

به قول سعدي: هر كس تجربه ­هاي قبل ديگران را از دوباره تجربه كند فقط يك آدم پشيمان است. 

+ ما­حصل تحقيقات را چه كار بايد بكنيم؟

بومي سازي: كارهاي فرهنگي بر طبق بوميت خودش مشخص مي شود. كارهاي فرهنگي بالاي شهر با پايين شهر متفاوت است.

معمولا ما روش بومي سازي را در نظر نمي گيريم، بومي سازي­ يعني روشهايي براي افراد مختلف. جمع طلبه­ ها يك روش فرهنگي دارد، جمع دانشجويان يك روش فرهنگي دارد و ...

+ نيازهاي جوانان و نوجوانان: جوانان هدف و برنامه ريزي ما هستند.

بعضي ها معتقدند كه مباحث ديني نيازهاي عقيدتي جوانان را برطرف مي­كند و براي برطرف كردن نيازهاي جسمي، اجتماعي و رواني جوانان بايد به سازمانهاي ديگر مراجعه كنند.

مي گويند در يك كار فرهنگي خوب است كه عقيده جوان را بسازيم تا اگر فردا جايي رفت كه ورزش كند مصونيت داشته باشد و منحرف نشود.

با ايجاد تعامل هايي كه در مجموعه خودمان داريم مي توانيم نيازهاي خودمان را هم برطرف كنيم.

يكي از مشكلات در مجموعه­ هاي فرهنگي ما اين است كه ما از توانايي ها و پتانسيل­ هاي خودمان استفاده نمي­كنيم؛ ما هر چقدر بتوانيم در مجموعه فرهنگي تشكيلات و تعاوني­ هايمان را بيشتر كنيم و بتوانيم بچه ­ها را با توانايي هاي مختلف دور هم جمع كنيم يك گروه راه مي اندازيم.

يك قاعده در بحث مديريت است كه: اگر گروه هاي غير رسمي مجموعه­ يتان را شناختيد و به آنها رسميت بخشيديد سود كرديد و اگر گروه هاي غير رسمي مجموعه­ يتان را نشناختيد اينها از مجموعه جدا شده و در جاي ديگر گروه جدايي تشكيل مي دهند.

تبديل گروههاي غير رسمي به رسمي باعث مي شود كم كم نيازها بالاتر برود و مجموعه به جايي مي رسد كه نزديك مي شود به برطرف كردن تك تك نيازهاي جوانان.

روش اصلاح جوان و نوجوان: ما باید آن قدر خوبي­ ها­ي یک جوان را بزرگ كنيم تا خود بخود بدیهايش محو شود.

مجموعه هاي فرهنگي:

1- مجموعه هاي موجي: يعني مجموعه ­هايي كه در مقاطعی از زماني كاملا روي بورس مي­ آيند و يك حركت بزرگ انجام مي دهند و بعد ساكت مي شوند.

مثال: هيئت هاي مذهبي يك هفته مانده به محرم شروع به فعاليت مي­كنند و يازدهم محرم پرچم را پايين مي­ آورند.

2- مجموعه هاي حرفه اي: اين مجموعه ها موجي نيستند. فعاليت هايشان ادامه دار است.  

3- مجموعه بسترساز: خواص را پرورش مي­دهند كه اين خواص بعدا مدير اين مجموعه­ هاي موجي و حرفه ­اي مي­شوند مثل حوزه هاي علميه، مؤسسه امام خميني(ره). اين مجموعه معمولا روي نخبگان كار مي كند.

كار گروه اول را مي تواند گروه سوم انجام دهد؟ خير نمي تواند.

كار دوم را مي تواند گروه اول انجام دهد؟ بله مي تواند.

گروه اول مي تواند كار گروه دوم را انجام دهد؟ نه نمي تواند.

گروه دوم مي تواند كار گروه سوم را انجام دهد؟ نه نمي تواند.

كدام يك از اين سه گروه اسلام را نگه داشته؟ گروه اول.

آنان كه ادبيات كلامشان نخبه پسند است نمي توانند با عموم مردم ارتباط برقرار كنند.

گروه سوم: محتوا را مي سازد

گروه دوم: محتوا را تبديل مي­كند

گروه اول: مردم را جمع مي­كند

+ محتوا:

1- گروه اول نمي­تواند نقش گروه دوم را بازي كند مگر حرفه اي.

2- اگر قرار باشد تمام بچه ­هاي گروه اول و دوم به سمت نخبه شدن گرايش پيدا كنند عوام جامعه از دست مي رود.

يك قاعده جامعه ­شناسي است كه: آن روز كه نخبگان فقط به نخبه­ پروري پرداختند و نخبه­ هايي كه پرورش پيدا كردند دوباره به نخبه­ پروري پرداختند پايان آن عقيده است يعني مرگ تشكيلات.

لینک صوتی





نام:
ايميل: