آخرین مطالب

جمعه 8 شهریور 1392
12:30


سیاست های آموزشی


برای ارائه محتواهای آموزشی نیاز به سرفصل ها و عناوینی است که تا حدودی بتواند جامع و البته کاربردی باشد...



سیاست های آموزشی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تدوین اصول آموزشی ، راهبردها و راهکارها ، تعیین منابع مورد اطمینان و شیوه های آموزشی نیاز به تخصص و اتصال به مشاورین در حوزه های مختلف دارد. 

یک برنامه ریز آموزشی بر اساس اهداف و مطلوب های هر سازمان با تحلیل مخاطب و تعیین حداقل های لازم برای طی مسیر از اساتید مختلف در حوزه های مدنظر جهت تدوین سرفصل های آموزشی کمک گرفته و با نظارت آنها و گروه های آموزشی جدولی ارائه خواهد کرد.....

این روند در دانشگاه ها و مدارس ما بصورت وارداتی از فرهنگ غربی بصورت کاملا کاریکاتوری در حال اجراست...

در سالهای اخیر ، به خصوص با ایجاد موج رویکرد تربیتی به مجموعه های فرهنگی و توجه به اساتید و صاحبنظران این حوزه انبوهی از کتابها و شیوه نامه های آموزشی و تربیتی ارائه شده است که بر مبنای آن ها و البته بیشتر سلائق مدیران ، مجموعه های فرهنگی زیادی در حال تربیت و آموزش کودکان ، نوجوانان و جوانان جامعه اسلامی ما هستند. 

نبود یک پایه متقن و قابل اتکا در این وادی که البته ناگزیر هم هست بر این سلائق دامن زده و کمتر می توان مطمئن بود که کدام شیوه صحیح است و کدام شیوه البته کارآمد تر.

قاعدتا این حساسیت ها تفکر اسلامی و انقلابی ما به خاطر همنشینی آموزش و پرورش است . چیزی که در فلسفه تعلیم و تربیت هم اساتید اذعان دارند که واژه «تربیت» برای جمع خواسته های آموزشی و پرورشی جامع و مانع است.

در غرب ، بعد از انقلاب صنعتی ، با احتیاج جامعه به افرادی دارای تخصص های یکسان برای کار در کارخانه ها و کارگاه ها ، مدارس به شیوه آنچه که امروزه دیده می شود راه اندازی شد و چون مطلوب برای ان جامعه کاملا مشخص و دنیوی و صنعتی بود به راحتی شیوه کارآمد آموزشی بدست آمد . شیوه هایی که نه تنها فن ها و حرفه ها را در قالب دروس زیربنایی آموزش می دادند که تا اموزش عالی در مهارت ها و البته نشر فرهنگ زندگی بر آن مبنا نیز گسترش یافت. 

اما در فرهنگ بومی ملی و مذهبی ما تلاش برای رسیدن به این مدلِ فراگیر هر چند زمانی شروعی پسندیده داشته است اما قطعا التقاط ایجاد شده در بستر جامعه اثرات مخرب سهمگینی دارد. چیزی که رهبر معطم انقلاب را واداشت تا بخواهد در سیستم آموزش و پرورش ما « تحول بنیادین » صورت بگیرد.

علی ایحال خواستیم بگوییم ما نیز بر عجین بودن بحث آموزش و تربیت واقفیم. لیکن این امر را در واقع در بستر کلیه فعالیت های مجموعه در حد توان و البته نقشی که تعریف شده است محقق می دانیم.

بخش آموزش سایت ، در واقع تلاشی است تا با استفاده از حداکثر ظرفیت ممکن و محدود این رسانه با درنظر گرفتن نیازهای « دانشی » و « مهارتی » فردی و اجتماعی مخاطبان خود ، به خصوص اعضای محترم تشکل آحاد حزب الله شیراز مواردی را انتقال دهد.

قطعا در راستای انجام وظیفه ی بهتر در کنار فعالیت های بخش آموزش سایت، به تدوین و اجرای برنامه ها و کارگاه های حضوری ، تهیه بسته های آموزشی حقیقی و مجازی همراه با محور قرار دادن سیر مطالعاتی خواهیم پرداخت.

برای این منظور :

بحث رشد فردی محاطبین را اصل قرارداده و با محور دانستن جلسات سخنرانی استاد گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین انجوی نژاد سیر مطالعاتی متناسب را اجرا خواهیم نمود.

بعد از آن « مهارت های مرتبط با حوزه فردی » و « مهارت های مرتبط با فعالیت ها» را نیز در دستور کار این بخش قرار خواهیم داد.

در مورد بحث سیر مطالعاتی مفصلا در بخش مربوطه توضیح داده ایم اما در مورد مهارت ها و دانش های مد نظر ، جهت آشنایی شما لیست زیر را که از مجموعه فعالیت های اساتید محتلف در مجموعه های خصوصی و دولتی استخراج شده است جهت زیربنای کار در نظر گرفته ایم:

 

نیازهای مهارتی الف:

1)      گزارش نویسی (اصول و روش های تهیه و تدوین گزارش)

2)      نظام تصمیم گیری در امور تشکیلاتی و سازمانی

3)      خلاصه نویسی  

4)      مراحل تهیه، تنظیم،پیشنهاد و تصویب بودجه

5)      آمار کاربردی (آمار و مفاهیم اساسی آن و چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری)

6)      آئین نگارش و مکاتبات اداری

7)      فن بیان و آئین سخنوری (اصول و فنون سخنوری و ارائه گفتاری فصیح و بلیغ)

8)      روش های تحقیق در علوم اجتماعی و امور فرهنگی

9)      روش های تدوین مقاله (اصول و قواعد دستوری و نگارشی مقاله های علمی و تحقیقی)

10)   تکنیک های مصاحبه

11)   روانشناسی برخورد (شناخت ابعاد روانی انسان جهت برخورد صحیح و شایسته)

12)   مهارت های ارتباط جمعی

13)   مدیریت اثربخش جلسات

14)   تندخوانی و تندنویسی

15)   مدیریت کارگروهی (اهمیت، ضرورت و اصول ایجاد گروههای کاری)

16)   بهره وری و تکنیک های اندازه گیری آن

17)   کاربردهای فن آوری اطلاعات (IT)

 

 نیازهای دانشی الف :

1)      اصول و مبانی نظری تشکیلات و سازماندهی

2)      برنامه ریزی نیروی انسانی

3)      مدیریت اسناد، مدارک و فن بایگانی

4)      مدیریت منابع انسانی

5)      اصول و مبانی نظارت و کنترل

6)    آسیب شناسی اجتماعی (علل و انگیزه های گوناگون آسیب ها براساس روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات به منظور شناسایی ، پیشگیری و درمان )

7)      جامعه شناسی فرهنگی (مبانی نظری جامعه شناسی فرهنگی، مسائل و مشکلات فرهنگی جوانان)

8)      تهاجم فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن

9)      جنگ نرم فرهنگی و رسانه ای

10)   روابط عمومی و رسانه

11)   جامعه شناسی سیاسی (ارتقاء سطح دانش سیاسی کارکنان و شناخت بیشتر احزاب و گروههای سیاسی)

12)   شناخت اقلیت های دینی در ایران

13)   ایمنی و بهداشت محیط کار

14)   ایران شناسی

15)   تفکر استراتژیک فرهنگی (قدرت تشخیص، ایده سازی و نوآوری فرهنگی، بینش اجتماعی، آینده نگری، استنباط ابهام فرهنگی)

16)   مدیریت تنوع فرهنگی (مذاکره مطلوب، قانع سازی اثربخش، ایجاد توافق و سازش، پذیرش تنوع فرهنگی، حل تعارض)

17)  هوش فرهنگی (دانش فرهنگی، برقراری ارتباط مثبت با فرهنگ های دیگر، سازگاری رفتاری در مقابل فرهنگ های دیگر، جمع گرایی، انگیزه مشارکت)

18)   رهبری فرهنگی (تیم سازی، الگو سازی اخلاقی، ایجاد روابط بین فردی، نماد سازی فرهنگی، نوآوری فرهنگی)

19)   فضاسازی فرهنگی (رشد حرفه ای، خودآموزی، تعهد عملی نسبت به توسعه فرهنگی، آموزش دادن ، آموزش دیدن)

20)  کسب و کار فرهنگی (درک زیرساختهای فرهنگی، حرفه گرایی فرهنگی، بینش فرهنگی، تبدیل فرهنگ به رفتارهای اقتصادی، ارزیابی ریسک فرهنگی)

21)  مدیریت جهانی شدن فرهنگی در بعد ملی (مهندسی فرهنگی، تلفیق دیدگاههای فرهنگی، شناخت فرهنگ بومی، شناخت مشتراکات فرهنگ بومی و جهانی، ایجاد هویت مشترک)

22)   تحلیل فرهنگی (تفکر سیستمی، جامعیت تفکر فرهنگی، ژرف نگری فرهنگی، مدیریت دانش فرهنگی، پیش بینی رفتارهای فرهنگی)

23)   انسجام سازی فرهنگی (وحد بخشی فرهنگی، ایجاد گفتمان، تحمل نظرات مخالف، ایجاد ایده های مشترک، سازش بین تضادهای فرهنگی)

24)   فنی و تنولوژیکی (توزیع اطلاعات، ارتباطات رایانه ای، آسان سازی یادگیری، آموزش مجازی ، ترویج فناوری اطلاعات (IT) )

 

 مهارت های فردی

1)      اراده

2)      عزت نفس

3)      مناعت طبع

4)      همت و پشتکار

5)      عفت، حیاء، وقار

6)      اعتماد به نفس

7)      ابراز محبت و مهربانی

8)      خوش بینی

9)      بازگشت (توبه)

10)   خودکفایی

11)   خودباوری

12)   صبر، تحمل، شکیبایی

13)   قناعت

14)   سپاسگزاری و ادب

15)   بخشش

16)   بخشایش

17)   محاسبه نفس

18)   شکرگزاری

19)   آرزو کردن

20)   آزاد اندیشی

21)   اندیشیدن و درک مطلب

22)   تصمیم گیری

23)   خلاقیت

24)   عبرت آموزی، تجربه اندوزی

25)   شادی، نشاط، تفریح

26)   نقد کردن

27)   ماجراجویی، کنجکاوی

28)   برخورد با پدر و مادر

29)   آراستگی ظاهر

30)   رویارویی با تنهایی

31)   رویارویی با نیازها

32)   مدیریت عواطف، مواجهه با احساسات

33)   غلبه بر اندوه، غم، افسوس

34)   انجام کار به بهترین شکل

35)   غلبه بر خود خواهی

36)   غلبه بر خود محوری

37)   غلبه بر خود بزرگ بینی           

38)   غلبه بر خود کم بینی

39)   غلبه بر نازپروردگی

40)   غلبه بر بیهوده – گویی، پرگویی

41)   غلبه بر تندروی و اقدام عجولانه

42)   غلبه بر عوامل موهوم پیروزی

43)   شجاعت

44)   خوش خلقی

45)   ارائه تعریف و بینش از بهشت و جهنم

46)   برخورد با کنترل شدید خانواده

47)   برخورد با پدیده افسردگی

48)   در نظر گرفتن تفاوت های فردی

49)   انصاف

50)   خلوت با خود

51)   قدرشناسی

  

مهارت های ارتباطی

1)      معاشرت

2)      اجتماعی شدن

3)      دوست یابی

4)      سخن گفتن

5)      مشورت

6)      اعتماد به دیگران

7)      طلب حق

8)      آشنایی با اوضاع زمان

9)      نصیحت کردن

10)   برنامه ریزی در زندگی

11)   حفظ حرمت و آبروی دیگران

12)   آزادی اجتماعی

13)   برخورد با رسم و رسوم گذشته

14)   برخورد با ستایش دیگران

15)   برخورد با دوستان

16)   برخورد با خویشاوندان

17)   تعیین حد و مرز شوخی

18)   تعیین حد- و مرز الگو برداری ها

19)   غلبه بر کم رویی ها

20)   امر به معروف

21)   رعایت قانون

22)   برخورد با انتظارهای نابجا

 

 

مهارت های نگرشی

1)      نگاه به آینده

2)      مختصات وجودی من در هستی

3)      خداوند مبدا هستی و عشق

4)      حسن ظن به خدا

5)      درک عمیق از امتحانات الهی

6)      همه چیز در نظامر عالم محفوظ است

7)      درک از پیروزی

8)      نگاه امیدوارانه به زندگی

9)      عناصر ارتباطی عالم

10)   نظام عالم جای چه کسانی است؟

11)   بهشت را به بها می دهند یا بهانه

12)   درک از کاستی ها

13)   نقش اراده من و خدا

14)   چیستی محبت و عشق

15)   خوشبختی چیست؟

16)   سرشار از سپاسگزاری

17)   قوانین عالم

 





نام:
ايميل: